Myten om de dumme og dovne studerende

Skrevet i samarbejde med Yasmin Davali (formand for Danske Studerendes Fællesråd) og Fatima Hachem (formand for DM Studerende)

 

Så ruller debatten igen. Studerende er dumme og dovne. Denne gang startede debatten hos en lektor på Københavns Universitet, der tilsyneladende endnu ikke er nået samme konklusion som os, nemlig at feedback udvikler vores arbejde. Alligevel formår han med sit debatindlæg at italesætte en myte, der fylder i alle dele af uddannelsesdebatten. Myten om at vi studerende er dovne, dumme og uansvarlige, og at man derfor ikke skal lytte til os.

”Mor” skal nok vælge
Myten er gentagende gange blevet brugt til at retfærdiggøre, at vi ikke bliver hørt, når der bliver taget  beslutninger om vores hverdag. Dimittendledigheden ligger på 30 procent. Den generelle akademikerledighed ligger på omkring 4 procent. Vi mener, at det er åbenlyst, at udfordringen er at skabe flere job og at lette overgangen fra studie til job.

Men i stedet for at investere i de jobskabende initiativer, valgte ministeren at forklare problemet med, at vi studerende er for dårlige til at vælge de “rigtige” uddannelser. Derfor har hun  løst problemet selv ved at skære på pladserne på de “forkerte” uddannelser. For når vi ikke selv er i stand til at vælge rigtigt, må mor vælge for os.

Selvfølgelig vil vi være dygtige – og færdige
Når vi gennem praktikforløb, udlandsophold forskningsprojekter, mv. forsøger at dygtiggøre os, er det våd klud i hovedet at blive præsenteret fremdriftsreformen. Den umuliggør nemlig mange af de ting, vi selv kan gøre for at udvikle os fagligt.

For selvfølgelig vil vi gerne dygtiggøre os, men fremdriftsreformen fjerner fleksibiliteten i vores studier. Vi kan godt selv administrere at blive færdige med vores studier, og når vi får muligheden, sørger vi også for at blive rigtig dygtige undervejs.

Vi studerende må stå sammen
Når debatten umyndiggør os, så må vi myndiggøre os selv. Det gør vi ved at organisere os om fælles interesser i vores studenterråd og i vores fagforeninger. For selvom vi studerende er en broget flok, har vi fælles interesser. Uanset hvad ønsker vi alle, at have har de bedste rammer for at tage vores uddannelser, at vi kan se frem til et jobliv med ordentlige vilkår og at blive hørt, når politikerne træffer beslutninger om vores hverdag.

Det handler ikke kun om, at vi har ret til at blive hørt. Det handler også om, at når man lytter til os, der har vores hverdag på studierne, ja så finder man de bedste løsninger. Man laver reformer, der virker i virkeligheden og ikke kun i Excel-ark og forhandlingsrummet.

Ingen dovne eller dumme studerende her…
Rundt omkring i hele landet er studerende, aktive på deres studier. Som knokler i studenterråd, fredagsbarer og fagforeninger. Som laver kampagner og aktioner, der sørger for at skadelige reformer implementeres mindst skadeligt. Som laver rusforløb og sikrer gode og inkluderende studiemiljøer. Det er ikke dovne og dumme studerende. Det er studerende, som tager ansvar for at forbedre vilkårene for dem selv og deres medstuderende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *